Mikroekonomie (NPMIB, NKMIB, PMIB, KMIB)
Forma studia: navazující magisterské studium, prezenční
Rozsah studijního předmětu: 3+2
Počet kreditů: 6 ECTS
Způsob zakončení: zkouška
Podmínky pro absolvování předmětu: 60 % účast na seminářích, průběžný test, písemná zkouška (30 % známky činí výsledek závěrečného testu, 70 % písemná zkouška na PC)
Stručná anotace předmětu:
Cílem předmětu Mikroekonomie je rozvinout znalosti, jež studenti navazujících magisterských studijních programů získali při studiu předmětů, v jejichž rámci byly přednášeny základy obecné ekonomie. Absolvent předmětu tak bude postupně seznámen s problematikou všeobecné rovnováhy, jejíž součástí bude teorie racionální volby spotřebitele, teorie spotřebitelské poptávky a problematika výroby a volby technologie, příjmů a nákladů firmy, tržního prostředí a chování firmy a trhů výrobních. Veškeré úsilí přednášejících a vedoucích seminářů bude zaměřeno jak na prohloubení ekonomického myšlení studentů Obchodně podnikatelské fakulty, tak na ovládnutí jednotlivých technických nástrojů využívaných v rámci této pokročilé mikroekonomické analýzy.
Struktura výkladu:
1. Teoretický úvod do problematiky mikroekonomie
2. Teorie racionální volby spotřebitele
3. Mezičasový výběr spotřebitele
4. Teorie spotřebitelské poptávky
5. Volba technologie a výroba
6. Všeobecná rovnováha
7. Příjmy, náklady a zisky firmy
8. Chování firmy v podmínkách dokonale konkurenčních trhů
9. Chování firmy v podmínkách monopolu
10. Firma na monopolně konkurenčním trhu
11. Chování firmy v podmínkách oligopolní tržní struktury
12. Mikroekonomické aspekty trhu práce
13. Trh kapitálu
Povinná literatura:
HOŘEJŠÍ, B. A KOL. Mikroekonomie. Praha: Management Press, 2010. ISBN 978-80-7261-218-5.
TULEJA, P. Vybraná témata z mikroekonomie v grafech a pojmech. Valašské Meziříčí: Aldebaran, 2003. ISBN 80-903117-4-1.
VARIAN, H. R. Mikroekonomie. Moderní přístup. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-25-4.
Doporučená literatura:
FRANK, H. R. Mikroekonomie a chování. Praha: Svoboda, 1995. ISBN 80-205-0438-9.
MCCLOSKEY, D. N. Aplikovaná teorie ceny. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1993. ISBN 80-01-26233-6.
TULEJA, P., NEZVAL, P., MAJEROVÁ, I. Základy mikroekonomie. Brno: ComputerPress, 205. ISBN 80-251-0603-9.